1. Home
  2. »
  3. MCITP
  4. »
  5. آموزش DHCP در ویندوز سرور ۲۰۰۸ به صورت کامل

خلاصه این مطلب :

آموزش DHCP در ویندوز سرور 2008 به صورت کامل

آموزش DHCP در ویندوز سرور ۲۰۰۸ به صورت کامل.

DHCP چیست؟

پروتکل پیکربندی پویای میزبان (به انگلیسی: Dynamic Host Configuration Protocol یا DHCP)، پروتکلی است که توسط دستگاه‌های شبکه‌ای بکار می‌رود تا پارامترهای مختلف را که برای عملکرد برنامه‌های منابع گیر در IP (پروتکل اینترنت) ضروری می‌باشند، بدست آورد. با بکارگیری این پروتکل، حجم کار مدیریت سیستم به شدت کاهش می‌یابد و دستگاه‌ها می‌توانند با حداقل تنظیمات و یا بدون تنظیمات دستی به شبکه افزوده شوند.

عملکرد DHCP به چهار قسمت پایه تقسیم میگردد

  • اکتشاف (DHCP Discovery)
  • پیشنهاد (DHCP Offer)
  • درخواست (DHCP Request)
  • تصدیق (DHCP Acknowledgement)

آموزش DHCP

 

این چهار مرحله به صورت خلاصه با عنوان DORA شناخته میشوند که هر یک از حرف ها ، سرحرف مراحل بالا میباشد.

DHCP Discovery (اکتشاف DHCP)
هر سرویس گیرنده ( کاربر) برای شناسایی سرورهای DHCP موجود اقدام به فرستادن پیامی در زیر شبکه خود میکند. مدیرهای شبکه میتوانند مسیریاب محلی را به گونه ایی پیکربندی کنند که بتواند بسته داده‌ای DHCP را به یک سرور DHCP دیگر که در زیر شبکه متفاوتی وجود دارد، بفرستد . این مهم باعث ایجاد بسته داده با پروتکل UDP میشود که آدرس مقصد ارسالی آن ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵ و یا آدرس مشخص ارسال زیر شبکه میباشد. کاربر(سرویس گیرنده) DHCP همچنین میتواند آخرین آی پی آدرس شناخته شده خود را درخواست بدهد. اگر سرویس گیرنده همچنان به شبکه متصل باشد در این صورت آی پی آدرس معتبر میباشد و سرور ممکن است که درخواست را بپذیرد. در غیر اینصورت، این امر بستگی به این دارد که سرور به عنوان یک مرجع معتبر باشد. یک سرور به عنوان یک مرجع معتبر درخواست فوق را نمی‌پذیرد و سرویس گیرنده را مجبور میکند تا برای درخواست آی پی جدید عمل کند. یک سرور به عنوان یک مرجع غیرمعتبر به سادگی درخواست را نمی‌پذیرد و آن را به مثابه ی یک درخواست پیاده سازی از دست رفته تلقی میکند. و از سرویس گیرنده میخواهد درخواست را لغو و یک آی پی آدرس جدید درخواست کند.

DHCP Offer (پیشنهاد DHCP)
زمانی که یک سرور DHCP یک درخواست را از سرویس گیرنده(کاربر)دریافت میکند، یک آی پی آدرس را برای سرویس گیرنده رزو میکند و آن را با نام DHCP Offer برای کاربر میفرستد.این پیام شامل : MAC آدرس ( آدرس فیزیکی دستگاه) کاربر؛ آی پی آدرسی پیشنهادی توسط سرور ؛ Subnet Mask آی پی ؛ زمان تخصیص آی پی (lease Duration ) و آی پی آدرس سروری میباشد که پیشنهاد را داده است .

DHCP Request (درخواست DHCP)
سرویس گیرنده با یک درخواست به مرحله پیشین پاسخ میگوید. یک کاربر میتواند پیشنهادهای های مختلفی از سرورهای متفاوت دریافت کند. اما فقط میتواند یکی از پیشنهاد ها را بپذیرد. بر اساس تنظیمات شناسایی سرور در درخواست و فرستادن پیام ها (identification option)، سرور ها مطلع میشوند که پیشنهاد کدام یک پذیرفته شده است. هنگامی که سرور های DHCP دیگر این پیام را دریافت میکنند ، آن ها پیشنهاد های دیگر را، که ممکن است به کاربر فرستاده باشند ، باز پس میگیرند و آن ها را در مجموعه آی پی های در دسترس قرار میدهند .

DHCP Acknowledgement (تصدیق DHCP)
هنگامی که سرور DHCP، پیام درخواست DHCP را دریافت میکند، مراحل پیکربندی به فاز پایانی میرسد. مرحله تصدیق شامل فرستادن یک بسته داده‌ای (DHCP Pack) به کاربر میباشد. این داده بسته ای شامل: زمان تخصیص آی پی و یا هرگونه اطلاعات پیکربندی که ممکن بوده است که سرویس گیرنده درخواست کرده باشد، میباشد. در این مرحله فرایند پیکربندی آی پی کامل شده است .

فیلمهای آموزش DHCP در ۶ قسمت به زبان فارسی به صورت کاملا تخصصی به بیان مفاهیم مقدماتی تا پیشرفته این پرتکل میپردازد و در آخر هم این پرتکل را با تمام جزئیات پیکربندی میکند.

 

فیلمهای آموزشی این دوره در کانال تلگرام سایت بارگزاری شده و برای دریافت آنها به لینک زیر مراجعه کنید

 

لینکهای دانلود

 

امتیاز این post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا ابتدا به حساب کاربری خود وارد شوید